Salgs- og leveringsbetingelser
Sist oppdatert: 19. juni 2023
1. Generelt
– I disse salgs- og leveringsbetingelsene omtales Forsand Sandkompani AS som «Leverandøren» og kjøper som «Kunden».
– Leverandørens salgs- og leveringsbetingelser gjelder samtlige leveranser fra Leverandøren med mindre særegen avtale foreligger.
– Ved mottak av leveranse fra Leverandøren, aksepterer kunden disse salgs- og leveringsbetingelsene. Kundens egne kjøpsbetingelser til sine kunder er ikke bindende for leverandøren og kan ikke i noe tilfelle anses akseptert med mindre det er avtalt på forhånd.
– Disse salgs- og leveringsbetingelsene trer i stedet for kjøpsloven og annen fravikelig lovgivning. I forbrukerkjøp gjelder disse salgs- og leveringsbetingelsene med de endringer som følger av forbrukerkjøpslovens ufravikelige regler.
2. Leveransen
– Leverandørens leveringsforpliktelse fremgår av avtalt tilbud eller ordrebekreftelse. Varer som omfattes av leveransen fremgår av ordre/følgeseddel. Kunden må straks kontrollere at leveransen samsvarer med ordre. Fraktkostnaden dekkes av Kunden dersom ikke annet er avtalt. Alle priser inkluderer emballasje, bortsett fra Europall m/plast, som faktureres Kunden i henhold til gjeldende prisliste.
3. Priser
-Alle produkter leveres til Leverandørens ordinære salgspriser, eks. mva. i henhold til gjeldende prisliste pr. avtalt leveringsdato med mindre annet er skriftlig avtalt.
– Leverandøren forbeholder seg i alle tilfelle rett til å regulere avtalte priser forholdsmessig i henhold til avgiftsendringer eller andre vedtak fra myndighetene, og som er iverksatt før levering. Det samme gjelder ved økte kostnader for Leverandøren som følge av høyere råvarekostnader, endrede valutakurser, streik, krig, naturkatastrofer eller force majeure for øvrig.
– Et tilbud er gyldig i 30 – tretti – dager med mindre annet er avtalt skriftlig.
4. Betaling
– Når intet annet er avtalt skriftlig er betalingsfristen 14 dager fra fakturadato. Etter forfall beregnes forsinkelsesrente. Ved forsinket betaling påløper videre inndrivelseskostnader, herunder purregebyr.
– Varen forblir selgers eiendom inntil den er fullt ut betalt av kjøper. Etter forfall beregnes forsinkelsesrente ihht. statens gjeldende satser ved innkrevings-tidspunkt.
5. Reklamasjon/mangel
– Reklamasjoner må skje straks etter leveranse/kontroll dersom levert vare ikke er i overenstemmelse med produktspesifikasjonen. Mengdeavvik på grunn av påregnelige lekkasjer eller svinn er ikke en mangel. Reklamasjoner skal gjøres skriftlig til Leverandøren. Påberopt mangel må begrunnes og dokumenteres.
– Mangelansvaret omfatter ikke erstatning for Kundens indirekte tap og forutsetter for øvrig at mangelen kan tilbakeføres til uaktsomhet fra Leverandøren. Leverandørens erstatningsansvar er i alle tilfelle begrenset til avtalt pris for de mangelfulle varer.
– Denne informasjonen og i særdeleshet anbefalingene i forbindelse med anvendelse av produktene er gitt i god tro, basert på leverandørens inneværende kunnskap og erfaring med produktene når de er riktig lagret, behandlet og anvendt under normale forhold. I praksis vil forskjellene i materialer, underlag og lokale forhold være av en slik karakter at verken denne informasjonen, andre skriftlige anbefalinger eller noen annen form for råd, kan innebære noen garanti med hensyn til det bearbeidede produktets omsetningspotensial eller egnethet for et bestemt formål, ei heller annen form for juridisk ansvar.
6. Retur
– Retur mottas kun når dette er avtalt på forhånd innen 14 dager fra leveringsdato. Kunden betaler returfrakt. Gjelder ikke varer produsert på bestilling, inkludert EMV, med mindre det foreligger produksjonsfeil eller leveranse av feil produkt.
– Kunden er selv ansvarlig for at innkjøpt vare egner seg til tenkt formål.
7. Forsinkelse
– Normal leveringstid er inntil 5 virkedager på lagervarer og inntil 10 virkedager på andre varer, dersom ikke annet er avtalt. Dersom leveringstid ikke er skriftlig avtalt, står Leverandøren fritt til å velge leveringstidspunkt, og kan ikke holdes ansvarlig for forsinkelsen.
– Leverandøren er ikke ansvarlig for forsinkelser som skyldes naturkatastrofer, krig, brann, streik eller andre uforutsette forhold.
– Leverandørens eventuelle erstatningsansvar omfatter kun kundens direkte økonomiske tap med mindre Leverandøren har handlet uaktsomt. Erstatningsansvaret er i alle tilfelle begrenset til det beløp som tilsvarer pris på varen som er forsinket.
8. Produktansvar
– Tørrmørtel er et halvfabrikat, som bare skal tilsettes rent vann ihht. til beskrevet vannmengde. Utførende er ansvarlig for at produktets datablad følges ved bruk. Disse kan hentes på www.sandkompaniet.no.
– Utførende er selv ansvarlig for at det til enhver jobb brukes egnet produkt, og at underlag oppfyller minimumskrav.
– Det skal ikke tilsettes andre tilsetningsstoffer, med mindre dette er avtalt.
– Tørrmørtel er et naturprodukt hvor kvalitet, farge og utseende påvirkes av lokale faktorer som utførelse, blanding, underlag og tørketid.
– Leverandøren har produktansvar ihht. produktansvarsloven
9. Tvister
– Før en tvist bringes inn for rettsapparatet, plikter partene å forsøke og komme frem til en minnelig ordning gjennom forhandlinger. Tvister kan etter dette bringes inn for Leverandørens verneting, med mindre partene blir enige om voldgiftsbehandling etter reglene om lov om voldgift.
– Norsk rett skal legges til grunn ved enhver tvist angående disse betingelsene og leveranser foretatt i henhold til dem.
10. Taushetsplikt M.V.
– Kjøperen forplikter seg til ikke å overlate til andre opplysninger om Leverandørens resepter, priser, betingelser, blandingsforhold mv. som han måtte bli kjent med ved avtaleinngåelse eller gjennomføringen av avtaleforholdet. Kjøperen forplikter seg videre til ikke selv å benytte slike opplysninger til annet enn det som var formålet med meddelelsen av opplysningene.
1. Anvendelse:
Disse generelle salgsbetingelsene gjelder for salg av masser (produkter) fra NorStone AS dersom ikke annet er avtalt med kjøper. Avvik fra de generelle betingelsene må avtales skriftlig mellom partene for at avtalen skal være gjeldende. Kjøperen anses å ha akseptert vilkårene, forutsatt at NorStone har i tilbud, bekreftelser, leveringsavtaler eller på en annen måte bekreftet at bestemmelsene anvendes av NorStone. Leveringsavtalen, NorStones tilbud eller ordrebekreftelser går foran disse generelle bestemmelsene.
2. Kvalitet, produktinformasjon etc.
NorStone skal sørge for at produktet leveres med den kvaliteten som er spesifisert i tilbudet, ordrebekreftelsen, leveringsavtalen eller i en skriftlig avtale som partene har inngått. Dersom kvaliteten ikke er spesifisert gjelder CE deklarasjoner og ytelseserklæringer som fremgår av europastandarden CEN/TC154 under forutsetning at produktet omfattes av denne standarden. Produktinformasjon i markedsføring, tekniske publikasjoner, brosjyrer og nettsider er bindende i den grad det benyttes i tilbud, ordrebekreftelser eller leveringsavtaler.
3. Leveringsbetingelser
Levering skal skje på avtalt tidspunkt og sted iht. avtalen. Dersom ikke annet er avtalt, skal levering ved båtleveranser skje ved CFR Incoterm 2010, Cost and freight. For billeveranser gjelder Incoterms FCA Incoterm 2010, fritt opplastet fra NorStones lager. Ellers gjelder andre avtalte Incoterms. Beregning av tonnasje er basert på NorStones vekter. Leveringsdag og tid skal avtales i god tid i forkant. Dersom ikke annet er avtalt, vil levering anses som riktig ved +/- 3 timer i forhold til avtalt leveringstid. Ved ønske om levering utover tonnasje eller produkter i avtalen eller ordrebekreftelsen, skal kjøper levere en skriftlig leveringsplan til NorStone med ønsket produkt og leveringstidspunkt. En slik leveringsplan kan også inneholde bestemmelser om spesifikke avropstider for visse produkter. Leveringsplanen skal bekreftes skriftlig av NorStone.
4. Tidsforlengelse
Hver av partene har rett til å forlenge leveringsperioden for kjøp dersom det skulle bli forhindret av den andre part eller at det skjer noe som er utenfor partenes kontroll. Tidspunktet for levering blir da forflyttet til dette er oppklart. For å være berettiget en slik forlengelse kreves det at partene straks informerer hverandre om forsinkelsen. Omstendigheter utenfor NorStones kontroll, som nevnt ovenfor, utgjør bl.a. arbeidskonflikter, knapphet på transportmidler, vareknapphet, restriksjoner på bruk av drivstoff og maskinhavari, force majeure.
5. Forsinkelse
Man skal umiddelbart gi beskjed til den andre part om eventuelle forsinkelser, og når levering eller mottak kan gjennomføres. Kan ikke motparten akseptere forsinkelsen, skal han umiddelbart varsle den andre part. Ellers kan han ikke kreve erstatning for skader dersom leveransen blir forsinket. Det foreligger en forsinkelse dersom leveransen ikke skjer på avtalt leveringsdag, med mindre motparten har rett til forlengelse av leveransetiden. Erstatningskrav forårsaket av forsinkelse skal håndteres i hvert enkelt tilfelle gjennom dokumentasjon av kostnader påløpt grunnet forsinket levering.
Dersom kompensasjonen for forsinkelse ikke dekker de direkte kostnadene som parten har blitt påført, har han rett til erstatning for eventuelle direkte, verifiserte kostnader. For å være berettiget til slik kompensasjon kreves det at kunden umiddelbart varsler NorStone om sitt krav og uten forsinkelse viser dokumentasjon for kravet. NorStones ansvar ved forsinkelse er begrenset til 10 % av kjøpesummen for den del av leveransen er forsinket. NorStone har ikke noe ansvar for eventuelle forsinkelser utover det som er fastsatt i denne paragraf 5
6. Priser og betalingsvilkår
Hvis ikke annet er avtalt, er prisen i norske kroner (NOK). Alle priser eks. mva og eks. kai-, vare-, tonnasje- og NOx-avgift. Prisen inkluderer heller ikke transportkostnader eller arbeid som ikke er inkludert i NorStones tilbud, ordrebekreftelse eller leveringsavtale. Dersom prisen ikke er fastsatt på forhånd, gjelder de priser som fremgår av NorStones prisliste, tilbud, leveringsavtale eller ordrebekreftelse. Betaling skal skje senest pr 30 dager etter levering. NorStone har rett til å kreve kontantbetaling, forskuddsbetaling, eller annen sikkerhet for kundens betalingsevne. NorStone har også rett til å vente med eventuelle ytterligere leveranser til kunden. Ved betaling etter forfall, belastes renter i henhold til gjeldende satser for forsinkelsesrente.
7. Eiendomsrett
NorStone har eiendomsrett i salgsgjenstanden inntil kjøpesummen er fullt betalt.
8. Reklamasjon
Når kunden mottar varen, skal kunden undersøke om det foreligger noen mangler ved produktet som ikke er nevnt i tilbudet, ordrebekreftelsen eller leveringsavtalen. Kunden bekrefter mottaket ved å signere på en følgeseddel. Kunden skal bekrefte at levering er funnet sted på rett tid og sted, og at han har mottatt den mengden og kvalitet som er angitt i følgeseddelen. Dersom det foreligger mangler ved salgsgjenstanden, skal kunden reklamere snarest, og senest etter 24 timer etter levering melde fra til NorStone. Mangler som ikke blir oppdaget ved mottakskontrollen, skal dokumenteres av kunde uten forsinkelse, senest innen 8 dager etter at mangelen burde blitt oppdaget. Reklamasjon skal skje skriftlig. Ved kvalitetsavvik eller lignende skal kunden sende tilbake en prøve av produktet. NorStone har ikke ansvar for mangelen dersom kunden reklamerer etter tidsfristen.
9. Ansvar ved feil og mangler
Produktet skal leveres i henhold til kvalitet som er beskrevet i punkt 2. Ved eventuelle mangler forplikter NorStone seg til å erstatte varen som har feil eller mangel med en omlevering eller en tilleggs-levering. Alternativt kan NorStone komme med et prisavslag dersom mangelen er av mindre betydning for kunden eller dersom NorStone vurderer kostnader for omlevering ikke er rimelig i forhold til feilen elle mangelens omfang. Dersom kjøper ikke reklamerer på produktet til angitt tid i punkt 8, skal kunden vise at produktet ikke oppfyller de spesifikasjonene som er angitt i avtalen og at feilen ikke har blitt oppdaget i mottakskontrollen. NorStone er ikke ansvarlig for eventuell skade forårsaket av feil håndtering eller bruk av produktet, eller skader og mangler son av andre grunner er knyttet til kjøperen.
NorStones ansvar ved feil eller mangel er begrenset til 10% av kjøpesummen for leveransen. Kjøperen har ikke rett til å gjøre andre krav mot NorStone som resultat av feil eller mangler ved produktet. NorStone har ikke ansvar for feil eller mangler utover det som er fastsatt i punkt 9.
10. Ansvarsbegrensning
NorStone er ikke ansvarlig for følgeskader eller indirekte tap, for eksempel produksjon, tap av fortjeneste eller andre følgeskader og tap som oppstår under denne avtalen.
NorStones ansvar etter denne avtalen er underlagt de begrensninger som er angitt på forsinkelsen og feil / mangler i nr. 5 og 9 ovenfor. Kjøper skal så langt det er praktisk mulig, begrense sine skader.
11. Force Majeure
Hver av partene fritas for sine forpliktelser i den grad vedkommende er blitt forhindret av force majeure. Eventuell force majeure skal straks varsles til den annen part. (Naturkatastrofer, lovlige streiker, krig etc.) Hver av partene kan ved skriftlig varsel til den annen part heve kontrakten dersom leveransen er forsinket med mer enn seks (6) måneder som følge av Force Majeure
12. Brudd på avtale
Hvis det viser seg etter kjøpet at den ene parts handling eller de økonomiske forholdene er slik at det er sterke grunner til å tro at han ikke vil oppfylle en vesentlig del av sine forpliktelser, kan motparten suspendere og holde sine ytelser og kreve at akseptabel sikkerhet blir gitt for riktig ytelse. Hvis sikkerhet ikke er gitt umiddelbart, kan parten heve kjøpet med hensyn til den del av avtalen som ikke er fullført. Kjøper skal ikke i kraft av denne paragraf 12 betale ved NorStones feil / ufullstendige levering.
13. Insolvens
NorStone gis rett til å heve avtalen med øyeblikkelig virkning dersom kjøper går konkurs eller åpner gjeldsforhandlinger eller blir utsatt for tvangsinndrivelse grunnet betalingsproblemer, eller det av annen årsak er rimelig grunn for NorStone til å tro at kjøper har betalingsproblemer.
14. Avbestilling
Dersom kjøperen avbestiller eller endrer det bestilte produktet etter at NorStone har startet leveransen, har NorStone rett til erstatning for kostnader som transport, lasting, lossing etc.
15. Overdragelse
Kjøper kan ikke overdra rettigheter og plikter etter denne avtalen til tredjemann uten NorStones samtykke.
16. Heving av avtale
Dersom en part gjør seg skyldig i vesentlig mislighold, har den andre parten rett til å heve avtalen og kreve erstatning fra den fornærmende part. En part som har til hensikt å søke erstatning for motparten vesentlig mislighold skal underrette den annen part uten forsinkelse. Hvis ikke, fradras retten til å motta slik erstatning.
Dersom NorStone er skyldig i vesentlig mislighold gjelder begrensning av ansvar som fastsatt i punkt 10 ovenfor.
Dersom kunden avbryter kontrakten uten gyldig grunn, blir kunden erstatningsansvarlig for eventuelle skader NorStone har blitt påført som følge av hevingen.
17. Norsk rett og tvister
Denne avtalen skal være undergitt og fortolkes i samsvar med norsk rett.
Partene vedtar Jæren tingrett som rett verneting.